نظام آموزشی یمن

نظام آموزشی یمن

جهت فهم صحیح از فرآیندهای فرهنگی هر کشور، نگاه صحیح به نظام آموزشی آن ضروری است. کشور یمن، اگرچه از پیشینه فرهنگی غنی برخوردار است، ولی درد و رنج سال‌ها حکومت‌های فاسد و استعمارزده، سبب عدم رشد نظام آموزش رسمی یمن شده است. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا نگاهی گذرا و کوتاه به نظام آموزشی یمن داشته باشیم.

نکته مهم

علی عبدالله صالح (دیکتاتور مخلوع یمن)

پیش از آغاز مطالعه این مقالک، به این نکته توجه داشته باشید، عمده آمار ارائه شده در این نوشتار، مربوط به پیش از انقلاب یمن است؛ یعنی دوران حکومت علی عبدالله صالح بر این کشور و پیش از تشکیل دولت نجات ملی(انصارالله) در صنعاء.

به علت محاصره همه جانبه و تحمیل یک جنگ تمام‌عیار وحشیانه علیه ملّت مظلوم یمن، از وضعیت نظام آموزشی یمن پس از وقوع انقلاب در این کشور، آمار دقیقی در دسترس نیست. فی الجمله می‌توان گفت علی‌رغم تلاش‌های بسیار دولت نجات ملی بر ارتقاء کمّی و کیفی آموزشی این کشور، به علت شرایط جنگی، انهدام گسترده مدارس و مراکز آموزشی، قحطی گسترده به علت محاصره، تعداد بالای دانش‌آموزانی که به علت جنگ آواره شدند (بنابر گزارش یونیسف تا تاریخ 16 دی ماه 1400 حدود 2 میلیون کودک بر اثر جنگ آواره شدند) و ده‌ها دلیل دیگر شرایط نظام آموزشی رو به وخامت رفته است.

اطلاعات مختصری از یمن

یمن رو کره

وسعت: ۵۲۷٬۹۷۰ کیلومتر مربع

گروه‌های قومی:                   

۹۲٫۸٪ عرب‌ها

۳٫۷٪ سومالیایی‌ها

۱٫۱٪ عرب‌های آفریقای

۲٫۴٪ دیگر گروه‌های قومیتی

جمعیت: برآورد سال ۲۰۲۱ :  ۳۰٬۴۹۱٬۰۰  نفر

نشان ملی حکومت یمن

پایتخت: صنعا

شهرهای مهم: مأرب، صعده، عَدَن

ادیان: اسلام (۹۹ درصد)، دیگر ادیان (۱ درصد)

یمن با نام رسمی جمهوری یمن کشوری در جنوب شبه جزیره عربستان و انتهای آسیای غربی است. این کشور دومین کشور مستقل عربی در شبه جزیره است. خط ساحلی آن حدود ۲٬۰۰۰ کیلومتر (۱٬۲۰۰ مایل) امتداد دارد. قانون اساسی یمن، پایتخت کشور را شهر صنعا تعیین کرده اما پس انقلاب مردمی یمن در سال ۲۰۱۵، دولت انقلابی تحت عنوان دولت «نجات ملی» در صنعاء و دولت سابق در عدن به عنوان پایتخت موقت مستقر شده و عملا دو حکومت در یمن برقرار شد.

مختصری از تاریخ یمن

در دوران باستان، یمن محل زندگی سبائی‌ها بود، حاکمیتی تجاری که مرزهایش از اتیوپی تا اریتره امروزی می‌رسید. در سال ۲۷۵ م، بعداً پادشاهی حمیر تحت تأثیر یهودیان گرفت. مسیحیت در قرن چهارم سر رسید. اسلام به سرعت در قرن هفتم گسترش یافت و نیروهای یمنی در فتوحات اولیه اسلامی بسیار نقش حیاتی داشتند. چندین سلسله در سده‌های ۹ تا ۱۶ پدیدار شدند، مانند سلسله رسولی. این کشور در سالهای ۱۸۰۰ بین امپراتوریهای عثمانی و انگلیس تقسیم شد. پادشاهی زیدی متوکلی یمن پس از جنگ جهانی اول و قبل از ایجاد جمهوری عربی یمن در سال ۱۹۶۲ تأسیس گردید. یمن جنوبی تا سال ۱۹۶۷ به عنوان نگهبان عدن، تحت الحمایه انگلیس بود و پس از آن تاریخ ابتدا به عنوان یک کشور مستقل و بعدتر به یک کشور مارکسیستی بدل گشت. نهایتاً دو کشور یمن با هم متحد شدند و در سال ۱۹۹۰ جمهوری جدید یمن را تشکیل دادند. رئیس‌جمهور علی عبدالله صالح اولین رئیس‌جمهوری و تنها نامزد دوره‌های بعدی انتخابات ریاست جمهوری این کشور تا زمان استعفا در سال ۲۰۱۲ و در پی انقلاب‌های مردمی یمن بود.

اعتراض علیه فساد

از سال ۲۰۱۱، یمن درگیر اعتراضات خیابانی علیه فقر، بیکاری، فساد و وابستگی سیاسی صالح به استعمارگران و برنامه رئیس‌جمهور صالح برای اصلاح قانون اساسی یمن و از بین بردن محدودیت دوره ریاست جمهوری در این کشور بوده که یمن را در معرض یک بحران سیاسی قرار داد. در پی اعتراضات به رهبری جنبش انصارالله و چندین جریان و حزب دیگر یمنی، رئیس‌جمهور صالح استعفا داد و اختیارات ریاست جمهوری به عبدربه منصور هادی رسید. علی عبدالله صالح به ریاض فرار کرد و در آنجا ادعای ریاست جمهوری نموده و از عربستان سعودی برای آغاز جنگ علیه دولت انقلاب در یمن دعوت نمود. از آن زمان، این کشور درگیر جنگ داخلی و در کنار مداخله نظامی تحت هدایت عربستان سعودی با هدف احیای دولت هادی گردید، نبردی علیه چندین نهاد شبهه-دولتی مدعی اداره یمن از جمله: شورای رهبری ریاست جمهوری، شورای عالی سیاسی و شورای انتقالی جنوب. از ژانویه ۲۰۱۶ تاکنون دست کم ۵۶٬۰۰۰ غیرنظامی و جنگجو در درگیری‌های مسلحانه یمن کشته شده‌اند. این جنگ منجر به قحطی برای ۱۷ میلیون یمنی شده‌است. فقدان آب آشامیدنی سالم، ناشی از منابع خالی سفره‌های زیرزمینی و تخریب زیرساخت‌های آب کشور، همچنین باعث بزرگترین شیوع وبا در تاریخ معاصر گردیده که به سرعت در حال شیوع است، بطوریکه تعداد موارد مشکوک بیش از ۹۹۴۷۵۱ است. از زمان شیوع سریع بیماری در اواخر آوریل ۲۰۱۷، بیش از ۲۲۲۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. بحران انسانی و درگیری‌های بی‌پایان، انتقادات گسترده‌ای را به دلیل تأثیر فزاینده وضعیت انسانی یمن سبب شده‌است که به گفته برخی به سطح یک «فاجعه انسانی» رسیده‌است. و برخی حتی آن را به عنوان یک نسل‌کشی قلمداد کرده‌اند.  شرایط فوق حقوق بشر در یمن، که تا پیش از این نیز وضعیت مطلوبی نداشت، را بدتر کرده‌است.

یمن یکی از اعضای اتحادیه عرب، سازمان ملل، جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی است. با توجه به «موانع ساختاری شدید در توسعه پایدار». یمن به دسته کشورهای کمتر توسعه یافته تعلق دارد. در سال ۲۰۱۹، سازمان ملل متحد گزارش داد که حدود ۲۴ میلیون نفر، معادل ۸۵٪ از جمعیت یمن، بیشترین نیازمندی به کمک‌های بشردوستانه را دارد. از سال ۲۰۲۰، این کشور بالاترین رتبه در شاخص آسیب‌پذیری کشورها[۴۰] رتبه دوم گرسنگی جهانی (که رتبه اول آن متعلق به جمهوری آفریقای مرکزی است) و کمترین شاخص توسعه انسانی از بین غیر کشورهای آفریقایی را به خود اختصاص داده‌است.

چشم‌انداز آموزشی در یمن

دولت یمن توسعه سیستم آموزش و پرورش را اولویت خود قرار داده است . سهم بودجه اختصاص داده شده به آموزش و پرورش طی دهه گذشته همچنان بالا بوده است و به طور متوسط ​​بین 14 تا 20 درصد از کل هزینه دولت است و از سال 2000، 32.8 درصد است. هزینه های تحصیلات 9.6 درصد تولید ناخالص داخلی برای سال 2001 است. در چشم انداز استراتژیک 25 سال آینده از سال 2000 ، دولت  سابق متعهد شده بود که تغییرات قابل توجهی در سیستم آموزش و پرورش ایجاد کند ، در نتیجه بیسوادی را به کمتر از 10 درصد تا سال 2025 کاهش دهد. اگرچه دولت یمن آموزش جهانی ، اجباری و رایگان را برای کودکان در سنین مختلف ارائه می دهد، وزارت امور خارجه ایالات متحده بیشتر گزارش می‌دهد که حضور اجباری اعمال نمی‌شود. این کشور در شاخص توسعه انسانی 2006 از 150 از 177 و در شاخص توسعه جنسیت (2006) در رتبه 121 از 140 کشور قرار دارد. در سال 2005 ، 81 درصد از جمعیت سن مدرسه یمن در مدارس ابتدایی ثبت نام کردند. ثبت نام جمعیت زنان 74 درصد بود. سپس در سال 2005 ، حدود 46 درصد از جمعیت در سن مدرسه در مدارس متوسطه ثبت نام شدند ، از جمله تنها 30 درصد از زنان واجد شرایط. این کشور هنوز در تلاش است تا زیرساخت های لازم را فراهم کند. امکانات مدرسه و مواد آموزشی بی کیفیت است ، تعداد کلاسها بسیار کم است و دانشکده تدریس نیز ناکافی است. به نقل خبرگزاری مهر از شبکه المسیره یمن، در آغاز سال تحصیلی 2021، 5/8 میلیون دانش‌آموز یمنی در مدارس این کشور ثبت‌نام کرده‌اند.

سیستم مدیریت آموزش

طبق مقاله استراتژی کاهش فقر در یمن 2002 ، آموزش مقدماتی هنوز قادر به تأمین کلیه کودکان در سن تحصیل (14-6 سال) نیست. نرخ ثبت نام در مدارس ابتدایی یمن از 73 به 87 درصد برای مردان و از 28 به 63 درصد برای زنان از سال 1991 تا 2004 افزایش یافته است. عمده ترین مشکلات آموزشی در یمن سیستم ضعیف آموزشی ، پراکندگی جمعیت ، بودجه عمومی ناکافی ، کمبود موسسات آموزشی است. ظرفیت لازم برای ارائه کارآمد خدمات آموزشی مقدماتی و نیاز کودکان به کار برای تأمین هزینه‌های خانواده از اصلی ترین عواملی است که کودکان را از حضور در مدارس باز می‌دارد. همچنین عوامل اجتماعی در بازدارندگی کودکان و به ویژه دختران از تحصیل در مدرسه موثر است، مانند فاصله زیاد از مدرسه، کمبود وسایل حمل و نقل و مدارس تک جنسیتی در مناطق روستایی، سطح پایین آموزش معلم و صلاحیت، شکاف در ثبت نام بین دختران و پسران، ظرفیت نهادی ضعیف از وزارتخانه تا سطح مدارس و مشارکت کم جامعه

تلاش دولت برای آموزش از سال 1962 با تأسیس جمهوری عربی یمن آغاز شد. در طول دهه 1970 ، یمن شاهد گسترش آموزش مقدماتی بود. با این وجود، اختلافات خاصی بین شمال و جنوب وجود داشت و آنها تا زمان اتحاد آن در سال 1990 سیاستهای آموزشی بسیار متفاوتی را تطبیق دادند. به طور سنتی، یمن شمالی بسیار بسته بوده است و تحصیلات فقط به مدارس دینی محدود می‌شد که کودکان قرآن، یا به مدارسی که با ابتکار عمل محلی اداره می‌شوند. با این حال، همه کودکان نمی‌توانند به این مدارس دسترسی داشته باشند، و اکثر دانش آموزان پسر بودند، در حالی که تعداد کمی از دختران در آن تحصیل می‌کردند.

توسعه آموزش در یمن جنوبی در سال 1967 پس از خروج انگلیس آغاز شد. در طول اشغال جنوب توسط انگلیس، تحصیلات فقط در عدن در دسترس بود. فقط یک دبیرستان دخترانه در خورمکسر و دو مدرسه خصوصی در کراتر و بخار پوینت وجود داشت.

در طول دهه 1970 ، چندین برنامه آموزشی برای جمهوری جدید ساخته شد و وضعیت آموزشی جنوب واقعاً وضعیت شمال را نابود کرده بود. سیستم آموزشی در شمال 6-3-3 (6 سال دبستان به نام «ابتدایی» ، 3 سال مقدماتی به نام «اِعدادی» ، 3 سال دبیرستان به نام «ثانویه») را تطبیق داده است. جنوب نیز همین سیستم آموزشی را اقتباس کرد. با این حال ، آن را به 8-4 تغییر داد (8 سال مدرسه یکپارچه ، 4 سال دبیرستان). تحصیلات متوسطه دارای انتخاب آموزش آکادمیک ، حرفه ای ، فنی یا آموزش معلم بود.

پس از اتحاد یمن شمالی و جنوبی در سال 1990 ، این دو نظام آموزشی در یک سیستم واحد ادغام شدند و 9-3 (9 سال آموزش مقدماتی ، 3 سال تحصیلات متوسطه) متناسب شد  که بعدها به همان سیستم یمن شمالی تغییر یافت. در کنار آن، ثبت نام در کلاس‌های متوسطه به رشته های علوم و ادبی تبدیل شد. یمن متحد با مشکلات آموزشی متعددی از جمله کمبود بودجه برای آموزش، عدم رهبری دولت، کمبود معلم یمنی، ازدحام بیش از حد و ناکارآمدی در کشور روبرو بود مدیریت. در همان سال وحدت آن، کنفرانس جهانی آموزش برای همه در جومتیان، تایلند برگزار شد. در پاسخ به این کنفرانس، وزارت آموزش و پرورش یمن چندین استراتژی ملی آموزش را با همکاری بانک جهانی و کشورهای اهدا کننده تهیه کرده است.

نظام حکومتی مدیریت آموزش

چندین وزارتخانه وجود دارد که سیستم آموزش را در سطوح مختلف مدیریت می کنند. آموزش عمومی تحت نظر وزارت آموزش و پرورش است. مدارس حرفه‌ای و دانشکده‌های محلی توسط وزارت آموزش فنی و آموزش حرفه‌ای اداره می‌شوند. آموزش عالی توسط وزارت تحصیلات عالی و تحقیقات علمی تنظیم می‌شود. همچنین یک بخش خصوصی کوچک وجود دارد که 2٪ از تحصیلات پایه و متوسطه و 15٪ از ثبت نام دانشگاه ها را برای سال 2005 تشکیل می‌دهد.

دولت یمن برای آموزش دولتی در همه سطوح یارانه پرداخت. کرده است بیشتر هزینه‌های افزایش یافته در بخش آموزش و پرورش برای تحصیلات متوسطه اختصاص یافته است. این افزایش هزینه‌ها منجر به گسترش بیشتر خدمات آموزشی شد. از 250،000 دانش آموز در 1970 ، در حال حاضر حدود 4.3 میلیون دانش آموز در آموزش مقدماتی تحصیل می‌کنند. علاوه بر این ، بین سالهای 1996 و 2004 ، ثبت نام در سطح متوسطه از 324،000 به 595،000 دانشجو و در سطح دانشگاه از 104،000 به 201،000 دانشجو افزایش یافته است.

اخیراً دولت ائتلاف سعودی در یمن تمرینی را برای بهبود ارتباطات و هماهنگی سیاست‌ها در میان سه وزارتخانه به منظور داشتن چشم انداز یکپارچه تر برای نظام آموزشی یمن ایجاد کرده است. دولت همچنین با همکاری دولت‌های هلند، آلمان و انگلیس و همچنین با سازمان‌های چند اهدا کننده مانند بانک جهانی ، DFID و آژانس توسعه بین المللی کانادا همکاری کرده است.

آموزش مقدماتی

در نظام آموزشی یمن، آموزش مقدماتی شامل 9 سال آموزش اجباری مقدماتی برای کودکان در سنین بین 6 تا 14 سال است. دولت در سال 2003 استراتژی ملی آموزش اساسی را تدوین کرده است که هدف آن ارائه آموزش به 95٪ کودکان یمنی در سنین 6 تا 14 سال و همچنین کاهش شکاف بین زن و مرد در مناطق شهری و روستایی است.

آمار آموزشی یمن
نرخ باسوادی جمعیت یمن در بازه سال‌های 1995-2015 توسط موسسه آمار یونسکو

برنامه‌های آموزش مقدماتی

دولت  در سال 2000 هزینه های عمومی را برای آموزش مقدماتی افزایش داد و سهمی معادل 17.2٪ از هزینه های عمومی در سال 2003 و 16.97٪ در سال 2004 را اختصاص داد که حدود 4.5٪ از تولید ناخالص داخلی است.

مدارس آموزش مقدماتی از حدود 9930 مدرسه در سال 2000 به 10293 مدرسه در سال 2002 و 10684 در سال 2004 افزایش یافته است. تعداد کلاس ها نیز از 97،462 کلاس در سال 2003 به 98329 در 2004 افزایش یافته است. به طور خاص ، بیش از دو یک سوم تعداد مدارس و کلاس های درس از جمله مدارس خصوصی در مناطق روستایی ساخته شده است. افزایش نرخ ثبت نام ناخالص به توجه ویژه‌ای از جمله معافیت هزینه مدرسه یا برنامه های تغذیه مدرسه برای فرزندان خانواده های فقیر کمک می‌کند. این برنامه ها از 106،169 دختر در 1272 مدرسه پشتیبانی می‌کند.

این پروژه‌ها به بهبود میزان ثبت نام در سطح آموزش ابتدایی (6 تا 14 سال) تا 72٪ برای پسران و 42٪ برای دختران در سال 1999 کمک کرده است. در سال 2004 ، نرخ ثبت نام برای پسران 87٪ و برای دختران 63٪ افزایش یافت. در یمن، فقط حدود یک سوم (36٪) کودکان کار 10 تا 14 ساله در مدرسه تحصیل می کنند، در حالی که 58٪ کودکان غیر شاغل ، در مدرسه تحصیل می کنند. این برای دختران حتی کمتر است. حفظ دختران در سطح تحصیلات ابتدایی یک مشکل اساسی است. از هر 100 دختری که در کلاس 1 به آموزش مقدماتی می پیوندند ، فقط 25٪ کلاس 9 را به پایان می‌رسانند ، بنابراین در سطح متوسطه میزان ورود را محدود می‌کنند.

آموزش متوسطه

دانش آموزان پس از نه سال تحصیلات ابتدایی ، گواهینامه مدرسه متوسطه را دریافت می‌کنند و به مدت سه سال در مدرسه متوسطه حضور می‌یابند. علاوه بر مدارس متوسطه عادی که برای آماده سازی در دانشگاه آماده می‌شوند. مدارس اسلامی و مدارس خصوصی نیز وجود دارد. در مدارس متوسطه عادی، دانش آموزان در طول سال اول خود یک برنامه درسی مشترک می‌گیرند، پس از آن، دانش آموزان یا رشته علمی یا ادبی را انتخاب می کنند. در پایان سال سوم ، دانش آموزان در امتحانات شرکت می کنند و گواهینامه آموزش متوسطه عمومی به دانش آموزانی که در این آزمون قبول می‌شوند، داده می‌شود. در سال‌های تحصیلی 2000-1999،  439،129 پسر و 324،493 دختر در آموزش متوسطه ثبت نام کردند.

سیستم دبیرستان در نظام آموزشی یمن هنوز به مدیریت مناسب نیاز دارد. فقط 21٪ مدارس بیش از 180 دانش آموز دارند (13٪ مدارس روستایی و 47٪ مدارس شهری)، این حداقل تعداد دانش آموزان مورد نیاز برای داشتن مدرسه عالی متوسطه با دو مسیر اجباری علمی است. همچنین فقط 27٪ مدارس دو جریان موازی در کلاسهای 11 و 12 ارائه داده اند. ارائه آموزش توسط بخش خصوصی نیز به دلیل موانع نظارتی بیش از حد که بودجه خصوصی را محدود می کنند، گزینه مناسبی نیست. سپس اعزام معلمان نیز ناکارآمد است. برخی از مدارس بیش از برخی از معلمان دروس خاص وجود دارد، در حالی که ممکن است در مدارس دیگر کمبود معلم همان مواد وجود داشته باشد. سیستم آموزشی همچنین فاقد برنامه رسمی آموزش حرفهای رسمی است. علاوه بر این ، وزارتخانه‌های مختلف از نظر رشد معلمان هیچ هماهنگی ندارند. هر ساله حدود 15000 دانشجو با مدرک تدریس از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند. از این تعداد 6000-7000 معلم بیشتر در آموزش مقدماتی استخدام می‌شوند.

نرخ ناخالص تحصیل در دوره متوسطه در یمن 45.6 درصد در سال 2005 است. میانگین منطقه‌ای کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی 73.4 درصد است. دختران به خصوص در مناطق روستایی وضع بدتری نسبت به پسران دارند. در سال 2006، نسبت حضور خالص در مدرسه متوسطه 60.4٪ برای مردان 55.7٪ برای زنان بود ، با 17 درصد تفاوت بین شهری و روستایی برای مردان و 25.9 درصد اختلاف امتیاز برای زنان. در ژوئیه 2007 ، هیئت دولت یک استراتژی ملی آموزش متوسطه را تصویب کرد که هدف آن ارائه آموزش متوسطه با کیفیت بالا برای انتقال به آموزش عالی و بازار کار به روشی عادلانه و مقرون به صرفه است. این استراتژی در جهت کاهش نابرابری جنسیتی و جغرافیایی در دستیابی به تحصیلات متوسطه کار خواهد کرد.

تحصیلات دانشگاهی

تحصیلات دانشگاهی 4 ساله است به جز مهندسی و پزشکی که به ترتیب 5 تا 6 سال نیاز دارند. 7 دانشگاه دولتی در صنعا ، عدن ، حدیده ، تعز ، ایب ، دمار و حضرموت (مک الله) و 5 دانشگاه خصوصی و دانشگاه های دینی وجود دارد . همچنین، دو کالج عمومی در صنعا و عدن وجود دارد. ثبت نام در دانشگاه های دولتی در سال 2005/06 حدود 174،000 و در حدود 12،000 در دانشگاه های خصوصی (2005/06) ثبت نام شده است.

نتایج امتحانات دوره الثنویه (دبیرستان) برای ورود به دانشگاه بسیار مهم است و نمره مورد نیاز بسته به هر دانشکده درصدی که تحصیلات دانشگاهی را دنبال می کند کمتر از 10 درصد است.

در سال 2001 ، وزارت تحصیلات عالی و تحقیقات علمی برای تأمین تقاضای توسعه اجتماعی تأسیس شد. هر ساله، حدود 300-400 دانشجو که به دنبال تحصیلات با کیفیت بالا هستند، برای آموزش به خارج از کشور می‌روند. ایالات متحده آمریکا ، انگلیس و سایر کشورهای اروپایی و هند از کشورهای محبوب آموزش عالی هستند. استراتژی ملی آموزش عالی در سال 2006 نیز با هدف فراهم آوردن مسیرهای متعدد در زمینه آموزش است.

آموزش عالی در نظام آموزشی یمن ، با وجود سرمایه گذاری زیاد در این سطح نسبت کارکنان و دانشجویان، هنوز مسیری طولانی در پیش دارد. مطلوب نیستند ، تجهیزات و منابع یادگیری بسیار ضعیف هستند. غیبت زیاد در بین اساتید هیچ فرآیند منظمی برای بررسی و به روزرسانی برنامه‌های درسی وجود ندارد. کمبود آزمایشگاه و کامپیوتر برای دانشجویان مهندسی. همچنین نیاز به یک سیستم غیرمتمرکز برای استفاده از بودجه وجود دارد.

آموزش فنی و حرفه ای (TEVT)

در نظام آموزشی یمن دوره هایی برای TEVT در دوره های مقدماتی و متوسطه ارائه می شود سطح دولت در تلاش است تا TEVT را در سطوح مختلف گسترش دهد. با این وجود هنوز نسبتاً کم است و فقط از هر 200 دانشجو در همه مقاطع یک و از هر هشت دانش آموخته مقطع عالی یک نفر را شامل می شود. همچنین کمتر از یک درصد دانشجویان TEVT را زنان تشکیل می دهند. بخش خصوصی نیز بسیار محدود و محدود به ارائه انواع خاصی از برنامه های آموزشی و مهارت آموزی است. سیستم TEVT همچنین سفت و سخت است، زیرا بیشتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی TEVT حتی در کالج ها یا دانشگاه های محلی هیچ دوره‌ای ارائه نمی‌شوند. سپس تنها گزینه آموزش عالی در دسترس این فارغ التحصیلان TEVT ادامه تحصیل تا دو سال پس از متوسطه است.

نیاز به گسترش تعدادی از فرصت های شغلی در کشور با افزایش دولتی ، خصوصی است همکاری علاوه بر این ، TEVT باید بر اساس تقاضای فعلی بازار کار ارائه شود تا اینکه بیشتر مبتنی بر عرضه باشد. وزارت جدید در تلاش است تا سیستم مدیریت خود را بهبود بخشد تا از طریق استراتژی ملی آموزش فنی و حرفه ای مثرتر باشد.

افزایش بیکاری

بیکاری یک مشکل اساسی است که باید با آن حل شود جمعیت افزایش می‌یابد و سیستم آموزشی تلاش می‌کند تا با خواسته‌های جدید در بازار کار همگام شود. در سال 1999 بیکاری جوانان 18.7 بود و مانند سایر مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا بیکاری در زنان با تحصیلات عالی نیز بسیار زیاد بود. تخمین زده شد، به دلیل عدم بررسی نیروی کار از سال 1999 ، تعداد افراد بیکار ممکن است در سال 2006 به یک میلیون نفر برسد که حدود 16.5 درصد از نیروی کار است.

عدم مهارت نیروی کار نیز یکی از اصلی ترین مشکلات شرکت Doing Business 2009 برای راه اندازی مشاغل در یمن ذکر شده است.

تحصیلات دختران

میزان ثبت نام دختران در یمن کمترین میزان در کشورهای خاورمیانه است، و اختلاف زیادی بین دختران و پسران و مناطق شهری و روستایی وجود دارد. مشارکت کم دختران در تحصیلات به چندین فاکتور اجتماعی-فرهنگی نسبت داده شده است. بنا به گفته منابع غربی، سنت ازدواج زودهنگام در مناطق روستایی مانع از تحصیل دختران می‌شود و منجر به ترک تحصیل زیاد می‌شود. پاکدامنی دختران از اهمیت زیادی در مناطق روستایی برخوردار است. بنابراین والدین تمایلی به اعزام دختران به مدارس مختلط ندارند. همچنین ، نگرشهای منفی اجتماعی نسبت به تحصیل دختران ، و کمبود معلم زن در نظام آموزشی یمن به تعداد کم زنان در ثبت نام کمک می‌کند.

دختر دانش آموز یمنی
دختر یمنی با لباس مدرسه

تعداد محدود مدارس ، فرصت های شغلی، ازدحام بیش از حد و کیفیت پایین آموزش خانواده ها را از فرستادن دخترانشان به مدرسه علاوه بر این ، نگرش محافظه کارانه معلمان مرد نسبت به دختران ، فاصله از مدارس در مناطق روستایی ، کمبود کتاب و مواد آموزشی و محدودیت های مالی والدین فرصت‌های دختران را برای تحصیل محدود می کند.

نرخ باسوادی

براساس سازمان ملل ، میزان سواد بزرگسالان در یمن در سال 2007 برای زنان 40.5 درصد و برای مردان 77 درصد است. نرخ کلی باسوادی برای جمعیت 15 سال به بالا 49 درصد بود. در میزان سواد از 37.1 درصد در سال 1994 به 58.9 درصد در سال 2007 بهبود یافت.

نظام تربیت معلم

راه رسمی تربیت معلم در نظام آموزشی یمن، ورود به دانشگاه «اِعداد المعلیمن» است که وظیفه رسمی تربیت معلم را در این کشور دارد.

این میزان ورودی‌های این کالج در میزان 75% از مردان و مابقی از زنان بوده است. به علت ناکافی بودن ظرفیت این دانشگاه، فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها نیز می‌توانند پس از قبولی در آزمون به عنوان معلم وارد سیستم رسمی آموزش شوند. از سویی دیگر در طی سال‌های اخیر و مخصوصا در حوادث جنگ، دولت نجات ملی یمن(انصارالله) برای جبران تعداد کم معلمین، از دانشجویان نیز به عنوان معلم استفاده کرده است و دانشجویان پس از قبولی در آزمون می‌توانند همزمان تحصیل در دانشگاه، در مدارس به عنوان معلم تدریس کنند.

سایه جنگ بر نظام آموزشی یمن

بنا بر گزارش رسمی مرکز قانونی حقوق والتنمیه یمن، پس از 7 سال حمله و جنایت علیه مردم مظلوم یمن، ۹۲۹ مدرسه و موسسه آموزشی و ۱۸۴ امکانات دانشگاهی منهدم شده‌اند. این آمار در کنار عواملی همچون انهدام ۲۷۳۴ پل و جاده، ۴۸۷ شبکه و ایستگاه مخابراتی و ۴۳۲,۲۹۶ منزل ویران‌شده و آسیب‌دیده فشار بی‌اندازه‌ای را بر نظام آموزشی یمن وارد می‌کند.

مدارس تخریب شده بر اثر تجاوز سعودی به یمن

اخبار

آموزش و پرورش در یمنانصارالله یمندانش آموزان یمنینظام آموزشی یمنیمن

۷ نظرات

  • سلام من از مطالب سایتتون برای ارائه کنفرانس دانشگاهم با ذکر اسم سایتتون (منبع)استفاده کردم

  • سلام اینطوری که متوجه شدم انصار الله در آموزش داره کمکشون می‌کنه مشکله اصلیشون ساخت وساز ونبود مدرسه و..است درسته ؟

  • سلام از ته دل و شوق و علاقه ی فراوان اخبار انقلاب مبارک یمن را که به همراه انقلاب اسلامی ایران دو بازوی توانای بسترساز ظهور امام زمان است دنبال می کنم و هر لحظه برایتان دعاگو هستم و منبعد از طریق ادرسی که داده اید اقدام به ارسال پول خواهم کرد دیشب هم بیست هزار تومان برای تاسیس نانوایی ارسال کردم انشائ الله پر برکت باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *