حمایت جورج قرداحی عکس خبر سایت

جورج قرداحی مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مسیحی مشهور لبنانی است. او در سپتامبر 2021 به عنوان وزیر اطلاع رسانی در دولت نجیب میقاتی در لبنان انتخاب شد و از مجلس این کشور رأی اعتماد گرفت. در پی مواضع شجاعانه جرج قرداحی «وزیر اطلاع رسانی لبنان» که جنگ یمن را بیهوده خوانده بود، وزیر اطلاع رسانی دولت لبنان، محور شرارت ائتلاف عبری _ عربی اقدام به واردآوردن فشار به دولت لبنان کرد. و در پی این تحولات، دانشجویان ایرانی، یمنی و برخی از کشورها در حمایت از جرج قرداحی، اقدام به برزگزاری تجمع کردند.

داستان از آنجا شروع شد که جناب آقای وزیر، در طی مصاحبه‌ای، تنها چند کلمه بر زبان جاری کرد:« حَربُ اَلیَمَن عَبَثیه»؛ جنگ یمن بیهوده است.

در پی این سخنان، ائتلاف سعودی بالاخص سعودی، امارات و بحرین فشار دیپلماتیک و رسانه‌ای سنگینی علیه جورج قرداحی و دولت لبنان وارد آورده‌اند و خواستار عذرخواهی و استعفای جورج قرداحی شدند. به نحوی که این کشورها سفرای خود را از لبنان فراخواندند و در یک ضرب‌العجل به سفرای لبنان در کشور‌های خود اعلام کردند که این کشورها را ترک کنند. عربستان سعودی تمام مبادلات تجاری با لبنان را متوقف ساخت و مناسبات بین لبنان و این کشورها با لبناندر تمامی سطوح دچار تنش شد. سطح تنش تنها با این کشورها نبود. بلکه برخی دیگر از کشورهای عربی نیز سفیر لبنان را فراخوانده و از آنها بابت این سخنان توضیح خواستند.

موضع دولت لبنان

دولت لبنان در پی این سخنان اعلام کرد که :«مواضع جرج قرداحی مواضع شخصی اوست و مواضع رسمی دولت لبنان نیست.» از سویی دیگر در پی فشارهای بین‌المللی اعلام کرد که قصد ندارد جرج قرداحی را از منصب خود عزل کند. همزمان وزارت امورخارجه لبنان تلاش گسترده‌ای را برای احیای روابط بین‌المللی خود آغاز کرد.

ولی ائتلاف سعودی بر شروط خود پافشاری کرده و بر عذرخواهی و یا استعفای آقای وزیر اصرار ورزید.

اتفاقات در یمن و ایران

در پی این مواضع شجاعانه، موجی از شادی در بین مردم یمن ایجاد شد و مردم حمایت خود را از ایشان با هشتک #نعم-جورج-حرب-الیمن-عبثیه نشان دادند. تصاویر بزرگی از جورج قرداحی در خیابان‌های شهرهای تحت تسلط انصارالله نصب شد و از وی تشکر کرد.

همچنین برخی شخصیت‌های مهم یمنی نیز با این هشتک، حمایت خود را از وی ابراز کردند.

در این میانه، گروه جهادی اویس قرنی با همکاری اتحادیه دانشجویان یمن در ایران و با مشارکت دانشجویان از ملّیت‌های مختلف در میدان فلسطین تهران در 12 آبان ماه سال 1400، اقدام به برگزاری تجمع حمایت از جرج قرداحی نمود که در کلیپ زیر می‌توانید گزارش آن را مشاهده بفرمایید.

پایان غائله

با وجود آنکه جرج قرداحی پیش از این اعلام نموده بود که نه عذرخواهی می‌کند و نه استعفاء می‌دهد، ولی با مشاهده افزایش فشارهای سیاسی و بالخص اقتصادی بر مردم لبنان اعلام استعفاء نمود که با موافقت نخست‌وزیری این کشور همراه شد. ولی وی از مواضع خود کوتاه نیامده و اعلام عذرخواهی ننمود.

وی پس از استعفا اعلام نمود که این تصمیم را برای کشورش گرفته و از مواضع خود در حمایت مردم یمن عقب‌نشینی ننموده است.

او در طی مصاحبه با رسانه‌ها گفت: سخنان من درباره جنگ یمن در جلسه ای بود که یک ماه قبل از انتصاب من به عنوان وزیر اطلاع رسانی برگزار شد و این موضع دولت نبود.توسط نخست وزیر فهمیدم که فرانسه خواهان استعفای من قبل از سفر مکرون به عربستان است.جنگ در یمن ادامه نخواهد داشت و روزی می رسد که طرف های متخاصم مذاکره خواهند کرد و امیدوارم آن روز را به خاطر داشته باشند که یک لبنانی خواستار پایان آن جنگ بیهوده شد.وی پیش‌تر اعلام کرده بود برای گرفتن بهانه دشمنان نسبت به کشورم استعفا می‌‌کنم و اگر استعفایم به حل بحران روابط لبنان و عربستان کمک می‌کند، این کار را انجام می‌دهم. جرج قرداحی اضافه کرد: «از همان روز اول گفتم که اگر با استعفا فایده‌ای در بر دارد، برای انجام این کار آماده‌ هستم»

وی پس از آن هم در مناسبات دیگر به حمایت از مردم مظلوم یمن پرداخت.

تجمع‌ها و مراسماتگزارش فعالیت‌ها

اتحادیه دانشجویان یمن در ایراناطلاع رسانی لبنانانصارالله یمنجورج قرداحیدانشجوییمیدان فلسطینوزیر مسیحییمن

۲ نظرات

  • انسان ازاده میتونه هردینو مسلکی داشته باشه به امید پیروزی مظلومان برعلیه هرچی غاصبو زورگو مخصوصا مردم مظلوم یمن برعلیه سعودیهای قاتل خونریز

  • سلام، درحالیکه دشمنان اسلام و شیعه سالیانی است هم پیمان شده اند و از طرف دیگر شاهد حملات همه جانبه به شیعیان جهان هستیم، ونیز از آنجا که یمن در تاریخ روایی ظهور آقا صاحب الزمان سلام الله علیها نقش برجسته ای دارد و در جنبه سوم اتحاد جهان شیعه باعث هم افزایی در تقابل با دشمنان می باشد، شایسته است که این قبیل اجتماعات حمایتی و اعتراضی در کشور اطلاع رسانی شود وقطعا مردم بیشتری در این مراسم شرکت خواهند کرد که اثرات آن خاردرچشم دشمنان و دلگرمی شیعیان جهان خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *