پدر معنوی انصارالله یمن را بشناسید

رهبران انصارالله

مذهب جنبش بزرگ انصارالله یمن که از سابقه طولانی فعالیت برخوردار هستند،علی‌رغم شیعه بودن آنها برای بسیاری جای سوال بوده است. شروع یک حرکت ضداستکباری با ریشه‌های مذهبی و اسلامی در یمن و خلع حکومت دیکتاتور سابق امیدآفرینی عظیمی در جبهه مقاومت ایجاد کرد. از سویی دیگر غلبه مذهب زیدی در رهبران این جنبش، ابهاماتی را پیرامون آن برای مردم ایران به وجود آورده است. این ابهامات عمدتا به علت کمبود اطلاعات عمومی مردم پیرامون زیدیه است. آشنایی با پدر معنوی انصارالله یمن می‌تواند زمنیه آشنایی با این جریان باشد.

بنابر آمارهای رسمی، حدود 55 درصد جمعیت یمن را اهل سنت شافعی و حدود 45 درصد آن را شیعیان زیدی تشکیل می‌دهند. در این مقاله سعی داریم پیرامون جهت‌گیری‌های مذهبی انصارالله یمن و موضع آنها نسبت به شیعیان جعفری(دوازده امامی) اطلاعات مهمی ارائه دهیم.

در صورت تمایل برای آشنایی با مذهب زیدیه می‌توانید در سایت ویکی‌شیعه(وابسته به مجمع جهانی اهل‌بیت)، مقاله مرتبط با زیدیه را از اینجا مطالعه کنید.

سید بدرالدین الحوثی کیست؟

تصویر علامه سید بدرالدین الحوثی
علامه سید بدرالدین الحوثی
تصویر شهید سیدحسین بدرالدین الحوثی
شهید سید حسین الحوثی، بنیانگذار انصارالله

سید بَدْرُ الدّین الحوثی(۱۳۴۵- ۱۴۳۱ق) از علمای زیدی یمن در قرن پانزدهم، وی پدر سید حسین‎ الحوثی(موسس جنبش انصار‎الله یمن) و سیدعبدالملک بدرالدین الحوثی(رهبر فعلی انصارالله یمن) است.

وی در ۱۷ جمادی الأولی ۱۳۴۵ق در شهر ضحیان در استان صعده در شمال یمن در خانواده‎ای از اهل علم به دنیا آمد و در شهر صعده مرکز اصلی زیدیه در یمن پرورش یافت. علامه بدرالدین الحوثی از سادات حسنی است که نسل او به هادی الی الحق یحیی بن حسین پایه‎گذار حکومت امامان زیدیه در یمن باز می‎گردد. هادی الی الحق که مکتب فقهی و کلامی هادویه در یمن به او منسوب است از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) است.

او نقش مهمی در احیای مکتب اهل‎ بیت(ع) پس از سقوط دولت امامان زیدیه و به فراموشی سپرده شدن میراث زیدیه متشیع به سبب گسترش تفکر سلفی‎گری و وهابیت در یمن ایفا کرد.او در این زمینه کتابی را با عنوان تحریرالافکار برای مقابله با موج گسترده تفکر وهابیت در یمن تألیف کرد. این کتاب توسط مجمع جهانی اهل بیت(ع) منتشر شده است. بدر‎الدین الحوثی علاوه بر جایگاه بالای علمی در عرصه سیاسی نیز حضور فعالی داشته است. او رهبری معنوی جنبش انصارالله را در دوره زعامت فرزندش حسین الحوثی بر عهده داشت. پس از شهادت فرزندش در سال ۲۰۰۴ م، رهبری این جنبش را به صورت مستقیم بر عهده گرفت. می‌توان مرحوم علامه سید بدرالدین الحوثی را پدر معنوی انصارالله یمن به شمار آورد.

مقام علمی و مبارزه با وهابیت

تصویر بدرالدین الحوثی

بدرالدین حوثی در میان علمای معاصر زیدی در یمن به عنوان یکی از مراجع زیدیه در قرن ۱۵ هجری قمری به شمار می‎رود. مجدالدین مؤیدی (۱۳۳۲ ۱۴۲۸ق) از دیگر مراجع زیدیه و حسین بن حسن حوثی از علمای برجستۀ زیدی، به مقام علمی بدرالدین حوثی اذعان داشته و در آثار خود مقام علمی وی را ستوده‎اند.

تلاش فکری و فرهنگی بدرالدین حوثی در برابر گسترش وهابیت در یمن یکی از اقدامات مهم او به شمار می‌رود. وی آثار متعددی را در رد بر وهابیت تألیف کرده است. از میان آنها می‎توان به ”تحریر الأفکار”، ﺍﻟﻐﺎﺭﺓ ﺍﻟﺴﺮﻳﻌﺔ فی ﺍﻟﺮﺩ ﻋﻠﻰﺍﻟﻄﻠﻴﻌﺔ، الإیجاز فی الرد علی فتاوی الحجاز، القاضب الخافض لهامات النواصب و ﻣﻦ ﻫﻢ ﺍﻟﻮﻫﺎﺑﻴﺔ اشاره کرد. کتاب تحریر الافکار وی توسط مجمع جهانی اهل بیت(ع) منتشر شده است.

اهمیت تلاش‎های گستردۀ این عالم زیدی آنجا روشن می‎شود که در دورۀ معاصر، تفکر سلفیه و وهابیت بیش از پیش در جای جای یمن گسترش یافته بود. تا آنجا که استان صعده که از صدها سال پیش مرکز اصلی پیروان اهل بیت(ع) شناخته می‎شد، از تفکر وهابیت در امان نمانده بود و منطقۀ دماج در نزدیکی شهر صعده، مرکز اصلی برای تعلیم، نشر و گسترش تفکر وهابیت به رهبری مقبل بن هادی وادعی ایجاد شده بود.

اخبار

آیت الله سیستانیانصارالله یمنزیدیسلفیه یمنسید بدرالدین الحوثیسید حسین الحوثیشیخ علی کورانیشیعیان یمنمذهب انصارالله یمنوهابیت یمنیمن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *