معرفی موسسه «بنیان التنموییة»

معرفی موسسه بنیان

برای کسانی که فعالیت‌های ما را دنبال می‌کنند، نام موسسه بنیان التنموییه «موسسه توسعه بنیان» نامی آشناست. در این نوشتار قصد داریم تا به معرفی ساختار و فعالیت‌های این موسسه بپردازیم. اما اگر قصد داشته باشیم به صورت خلاصه تعریفی را از بنیان بیان کنیم، می‌توانیم بگوییم: بنیان سازمانی است یمنی. مشابه ترکیبی از سازمان‌های ستاد اجرایی فرمان امام رحمه‌الله‌علیه، جهاد سازندگی و کمیته امداد امام خمینی رحمه‌الله‌علیه . یعنی یک موسسه حاکمیتی مانند ستاد اجرایی که با بودجه حکومت در همه زمینه‌ها ورود دارد و مانند جهاد سازندگی(در زمان جنگ) که یک پشتوانه مردمی دارد و مانند کمیته امداد، در تمام فعالیت‌های خود یک هدف خیریه و توانمندسازی جامعه هدف را دنبال می‌کند.

پسران وادی مور در دشت تهامه
پسران وادی مور در دشت تهامه جشن می‌گیرند که توانستند کانال‌های آبی خود را، با دستان خود تعمیر و نگهداری کنند.

رسالت موسسه

موسسه توسعه بنیان برای تحقق کرامت انسانی، عدالت اجتماعی و توسعه پایدار تلاش می‌کند. می‌کوشد تا بازدهی فعالیت‌های جامعه افزایش یاید تا بتواند در توسعه جامعه یمن به‌وسیله توانبخشی اقشار مختلف مردمی مشارکت کند. این هدف از راه آگاهی‌بخشی، حمایت، توانمندسازی وتوسعه نیازمندترین گروه‌ها انجام می‌شود و این فرصت توسط موسسه بنیان برای آنها ایجاد خواهد شود.

اهداف موسسه

1- کمک کردن به توسعه اجتماعی در تمام زمینه‌ها برای تحقق ثبات‌، عدالت، اجرای پبیشنهادها، مشورت‌ها و مطالعات تخصصی برای نهادهای مرتبط تا تحقیق هدف تضمین شود.

2- کمک به فعال کردن گروه‌های مختلف جامعه بخصوص نیازمندترین آنها توسط اجرایی کردن و حمایت از پروژه‌های تولیدی تا توان تولید و توسعه داشته باشند و به اقتصاد جامعه‌ای قوی و فعال برسند.

3- کار به شیوه های مختلف برای ساختن یک جامعه آگاه و مولد توسط آگاهی، راهنمایی وگسترش‌دادن فرهنگ ابتکارات و کار سخت تا به خودکفایی جامعه و آزادی از وابستگی اقتصادی برسد.

4- کمک کردن به توسعه و حمایت از افراد با استعداد ومخترعان در تمام زمینه‌های پیشرفت؛ از راه ایجاد کردن مرکزهای تخصصی مختلف برای آنها

5- کمک کردن به حمایت از همه گروه های مختلف جامعه از راه آموزش و توانمندسازی آنها تا توان تحقق امنیت اجتماعی و اقتصادی و حفظ کرامت انسانی را داشته باشند.

7- کمک کردن به تقویت مشارکت برای توسعه با همه نهادهای مرتبط

نمودار سازمانی

مراسم اعلام عمومی افتتاح موسسه

مراسم رسمی افتتاحییه موسسه بنیان التنموییه روز 12 آگوست 2017م (1396/05/21 شمسی) در هتل تاج سبأ در شهر صنعاء، طی یک مراسم عمومی با حضور مقامات ملی یمن و برخی از مقامات کشورهای خارجی برگزار شد.

در طی این مراسم، جناب آقای محمدعلی الحوثی (رئیس کمیته عالی انقلاب یمن) به سخنرانی پرداخت. همچنین اساس‌نامه موسسه توسط جناب آقای صفر الصوفی(مدیر دفتر سید عبدالملک بدرالدین الحوثی) قرائت شد و پیام رئیس کمیته عالی سیاسی یمن (شهید صالح صماد) توسط آقای مهدی المشاط (رئیس جمهور فعلی یمن) به سمع حضار رسید.

خبر افتتاحیه موسسه توسعه بنیان در رسانه رسمی انصارالله (خبرگزاری المسیره)

فعالیت‌های موسسه توسعه بنیان

موسسه بنیان التنموییه دارای قسمت‌های متعددی است که هر یک وظیفه جداگانه خود را بر عهده دارد. لذا پروژه‌های این موسسه، گستره وسیعی را در بر می‌گیرد. در یک تقسیم بندی کلی، می‌توان فعالیت‌های این مجموعه را به چند شاخه زیر تقسیم بندی نمود:

  1. فعالیت در حوزه آموزش و توانمندسازی
  2. فعالیت در حوزه امداد
  3. فعالیت در حوزه تحقیقات ومطالعات
  4. فعالیت در حوزه آگاهی‌بخشی و راهنمایی
  5. فعالیت در حوزه مراقبت از استعدادها و مخترعان
مناطق عملیاتی مؤسسه از ماه مه 2017 – تا ماه مه 2018

نماهنگ زیبایی از فعالیت‌های موسسه توسعه بنیان

فعالیت در حوزه آموزش و توانمندسازی

برنامه توانمندسازی کشاورزان
هدف برنامه توانمندسازی کشاورزان این است تا توان مدیریت از بخش کشاروزی در حیطه خود را داشته باشند. همچنین دسته‌بندی آنها به گروه‌های مختلف برای راهنمایی و آموزش بازاریابی و حفظ ذخایر آبی

برنامه توانمندسازی ماهیگیران
در برنامه توانمندسازی ماهیگران سعی می‌شود تا توان مدیریت زیست‌بوم محل صید خود را داشته باشند. همچنین دسته‌بندی کردن آنها به گروه‌های مختلف تا از صید بی‌رویه ماهی جلوگیری شده و به آنها آموزش‌های مختلف بازاریابی و راهنمایی صید داده شود.

برنامه ادغام جانبازان و معلولان در بازارکار
هدف این برنامه ادغام جانبازان از کارافتاده جنگ در بازارکار است. بسیاری از این جانبازان، سرپرست خانوار هستند که نیاز است از راه کسب آموزش‌های لازم، توانایی ورود به بازار کار را پیدا کنند.

برنامه امدادرسانی نوه‌های بلال
از جمله اهداف برنامه توانمندسازی نوه‌های بلال، ارائه خدمات اجتماعی در اردوگاه آنهاست و توانمدسازی اقتصادی آنها از راه یافتن و یا ایجاد فرصت کار مناسب.
پینوشت: بلال حبشی، صحابی جلیل‌القدر سیاه‌پوست حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله، با دختری از اهالی یمن ازدواج کرد. ولی بنابر قول مشهور تاریخ هیچ‌گاه صاحب فرزند نشد. گروهی از مردم یمن که تبار آفریقایی داشته و سیاه‌پوست هستند، به یاد بلال حبشی و ازدواج او از اهل یمن، احفاد بلال (نوه‌های بلال) نامیده می‌شوند. این گروه در یمن از جمله اقشار مستضعف به حساب آمده و در اردوگاه‌هایی زندگی می‌کنند که دارای کمترین شرایط زندگی است. گفتنی است که احفاد بلال از جمله حامیان استوار انقلاب یمن بوده و با تقدیم صدها شهید، حماسه بزرگی را در یمن آفریده‌اند.

برنامه‌های امدادرسانی به نوه‌های بلال توسط موسسه توسعه بنیان یمن

برنامه توسعه و توانمندسازی خانواده‌های تولیدی
این برنامه با هدف آموزش زنان در مهارت‌های تولید مواد غذایی محلى، خیاطی، گلدوزی، ایجاد و نگهداری باغ‌های خانگی و مهارت‌های خانه‌داری انجام می‌پذیرد. این کار توسط آموزش داوطلبان به عنوان کارآموزان انجام می‌شود به عنوان بخشی از ابتکارات زنان که در نهایت هزاران خانواده فقیر را آموزش می‌دهد و آنها را به خانواده های تولیدی تبدیل می‌کند، عملیاتی می‌شود. محصولات تولیدی توسط موسسه توسعه بنیان در اقصاء نقاط یمن، بازاریابی شده و به فروش می‌رسد.

افتتاحیه رسمی موسسه خیرات یمن با هدف توانمندسازی بانوان

برنامه آموزش داوطلبان
این برنامه با هدف افزایش ظرفیت داوطلبان در زمینه‌های مختلف توسعه طراحی شده است. به نحوی که آنها می‌توانند فعالیت داوطلبانه خود را به طور موثر و کارآمد انجام دهند.

آموزش داوطلبان در زمینه‌های مختلف توسعه در یمن توسط موسسه بنیان

برنامه توسعه ظرفیت برای سازمان‌های جامعه مدنی
هدف این برنامه افزایش ظرفیت مشارکت سازمان‌های مدنی به وسیله موسسه توسعه بنیان است. این به عنوان تجسم اعتقاد موسسه توسعه بنیان در اهمیت کار از طریق شرکت‌های توسعه است که در تماس با جوامع هدف بدست می‌آید.

آکادمی بنیان
افتتاح دانشگاه اشتغال‌زایی آکادمی بنیان برای توانبخشی و آموزش که شامل حدود 300 تخصص و هدف آن آموزش داوطلبان بدون هزینه است.

فعالیت در حوزه مراقبت از استعدادها و مخترعان

پروژه جذب استعدادها و مخترعان
این پروژه با هدف سرمایه‌گذاری بر استعدادها و مخترعان، در همه زمینه‌های توسعه می‌باشد. به همین منظور بانک اطلاعاتى از استعدادها و مخترعان ایجاد شده است. همچنین مدیران موظف هستند با سیاست‌گذاری مناسب، زمینه را برای مشارکت آنها در امور فراهم سازند.

نمایشگاه اختراعات و آثار خلاقانه
این نمایشگاه به منظور نشان دادن استعدادها و آثار مخترعان، و تشویق آنها به نوآوری افتتاح شد. علاوه بر آن، موسسه بنیان اختراعات آنها را ثبت می‌کند. بسیاری از این نمایشگاه‌ها در چندین استان و به منظور جذب استعدادهای بیشتر و مخترعان برگزار می‌شود.

افتتاح اولین نمایشگاه اختراعات و آثار خلاقانه با حضور شهید صالح صماد، رئیس جمهور سابق یمن

فعالیت در حوزه آگاهی و راهنمایی

برنامه آرد ترکیبی – کاشت ذرت
هدف این برنامه، تشویق کشاورزان به رشد محصولات دانه‌های مغذی به خصوص سورگوم است. این برنامه به دنبال معرفی سورگوم به جای نان گندم برای کاهش استفاده از گندم وارداتی و تشویق به تولید و مصرف ذرت داخلی است.

پروژه بهبود درختان نخل و خرما در دشت تهامه
هدف از این پروژه بهبود تولید نخل وکیفیت خرما است. برای شناسایی مکان‌هایی که ارزش سرمایه‌گذاری و مداخله دارند، مجموعه مطالعات زنجیره ارزش محصول (value chain) انجام خواهد شد. این پروژه یک برنامه توسعه مطلوب را اجرا خواهد کرد. انتظار می‌رود این برنامه برای بهبود درآمد کشاورزان و کاهش واردات خرما اثرگذار باشد.

پروژه آگاهی‌بخشی درباره اهمیت کار و توسعه
این پروژه با هدف آگاهی‌بخشی به نخبگان جامعه اعم از واعظان، رهبران و … برای ارتقاء آگاهی از اهمیت کار توسعه انجام می‌گردد. تحریک اعضای جامعه برای توسعه کار، فعال کردن جوانان برای اجرای طرح‌های توسعه و استفاده از تمامی قابلیت‌های محلی برای حل چالش‌های جامعه بخشی از اهدافی است که در این قسمت پیگیری می‌شود.

ارتقاء سطح دانش بهداشت و سلامت عمومی
این پروژه با هدف آموزش جوامع در مورد مهمترین بیماری‌های واگیر و مشکلات بهداشتی به منظور کاهش میزان مرگ و میر است.

پروژه آگاهی ورزشی
گسترش آگاهی ورزشی در میان اعضای جامعه هدف این پروژه است. در حین ورزش می‌توان رابطه بین جوانان و روح استقامت و مقاومت در برابر تجاوز و پیامدهای آن در میان جوانان را گسترش داد.

فعالیت در حوزه امدادرسانی

پروژه مهربانی اغنیاء
از هدف‌های این پروژه، تامین نیازهای اساسی غذایی برای 118000خانواده فقیر است. موسسه بنیان التنموییه در پروژه غذا، بسته‌های غذایی را به خانه‌های مردم می‌رسانند بدون این که نیاز باشد از منازل بیرون بروند.

پروژه نان
از هدف‌های این پروژه، رساندن نان برای 25 هزار خانواده در کل شهر صنعا است. 700 نفر از داوطلبان، 250 هزار قرص نان را به صورت روزانه توزیع می‌کنند.

پروژه اطعام رمضانی
این پروژه، توزیع سبدکالا بین خانواده‌های نیازمند یمنی را در ماه مبارک رمضان به انجام می‌رساند. در اولین سال عملیاتی شدن این برنامه 28000 خانواده تحت پوشش قرار گرفتند. 420،000 وعده غذایی توزیع در طول ماه مبارک رمضان توزیع شد و حدود 700 داوطلب از مناطق هدف در این پروژه شرکت کردند.پس از گذشت 5 سال در ماه مبارک رمضان سال 1401، این ظرفیت به ۲۶۰,۵۷۴ نفر تحت پوشش، ۴۱,۰۰۰ خانواده تحت پوشش ، ۶۰۰,۰۰۰ بسته غذایی در طول ماه مبارک رمضان و ۱۶۰ نقطه توزیع در صنعاء افزایش یافت.

پروژه حمایت از ماهیگران
به دلیل بمباران قایق ها و قتل عام ماهیگیران و از طرفی، وابسته بودن معیشت تعداد زیادی از مردم به ماهیگیری، نیاز است تا حمایت ویژه‌ای از این قشر به عمل بیاید. جمع‌آوری بیشترین تعداد شاغلین و متخصصین این مسائل، شناسایی مسائل مربوط به ماهیگیران، سازمان‌دهی سازمان‌های محلی و بین المللی، فعال کردن شرکای توسعه برای انجام وظایف محوله خود و … از اهداف این پروژه می‌باشد.

هدف قرارگرفتن قایق‌های ماهیگیری توسط ائتلاف سعودی _ آمریکایی

پروژه حمایت از پناهندگان فلسطینی
این پروژه سبد مواد غذایی را به پناهندگان فلسطینی در یمن توزیع می کند. به دلیل شرایط جنگی در یمن، این پناهندگان در شرایط سختی به‌سر می‌برند. لازم به ذکر است که یمن پیش از آغاز جنگ، از جمله کشورهایی بود که بیشترین تعداد از پناهندگان فلسطینی را در خود جای داده بود. امروزه به رغم گرسنگی مردم یمن، به علت اهمیت خاص آرمان فلسطین نزد مردم یمن، این گروه نیز تحت پوشش موسسه بنیان التنموییه یمن قرار گرفته‌اند.

فعالیت در حوزه تحقیقات و مطالعه

پروژه تحقیقاتی کشاورزی
از اهداف پروژه، افزایش تولید وکیفیت محصولات کشاورزی از راه رفع اشکالات مهم کشاورزان است. این پروژه با بودجه خیریه و توسط گروهی از محققان داوطلب انجام می‌شود.

پروژه افزایش تولید خرمای تهامه
افزایش تولید و کیفیت خرما در دشت تهامه، هدف اصلی این پروژه است. این برنامه هم شامل اصلاح عملیات کشاورزی و هم بازاریابی محصولات آن می‌شود. این پروژه به فقیرترین مناطق و معروف‌ترین مزارع خرما می‌پردازد.

پروژه مطالعات اجتماعی و اقتصادی
این برنامه با هدف انجام مطالعات ارزیابی برای جوامع قبل از هرگونه مداخله موسسه بنیان است. این مطالعات منابع موجود در جامعه و مهمترین مشکلات و نیازهای دارای اولویت را نشان می‌دهد. این مطالعات برای تعیین نوع پروژه‌های مناسب برای جامعه‌ هدف، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

محورهای فعالیت‌های در دست اجرا

گسترش خانه های ابتکاری
این خانه ها پنجره های توسعه موسسه خواهد بود و ارتباط بین موسسه و جامعه خواهد بود.

ادامه تحصیل داوطلبان
داوطلبان ستون فقرات موسسه هستند. این واقعیت است که داوطلبان یک نیروی واقعی در زمینه توسعه هستند و باید فعال شوند.

گسترش تجربه وادی مور
در وادی تهامه (سردد، سهام، زبید، موزع) چهار دره وجود دارد که همان مشکل که در وادی مور بود هم وجود دارد. به طوری که اگر تجربه وادی مور در بحث آبخیزداری به این دره‌ها منتقل شود، می‌توان مشکلات توسعه آنها حل شود.

گسترش تجربه ماهیگیران
تجربه اتاق فعلی ماهیگیران به بقیه سایت‌های صید ماهی در دشت تهامه منتشر خواهد شد. پروژه توانمندسازی زنان
زنان یک نیرو فوق‌العاده هستند که می‌توانند در حوزه توسعه فعال شوند، به جای آنکه زمان خود را در مناطق نامناسب از دست بدهند.

توسعه پروژه در پشت خطوط جبهه
طرح‌های برای راه‌اندازی خانه‌های ابتکاری در مناطق عقب جبهه‌ها ایجاد می‌‌شود و تا زمانی که تحقق می‌یابد.

حمایت از بهترین 1000 پروژه در زمینه های زیر
کشاورزی، دامداری، ماهی، معدن

ایجاد و تجهیز 100 خط تولید مینی در مناطق زیر
تولید غذا، خیاطی و صنایع دستی، ابزارهای زیبایی، تولید مواد شوینده

پروژه اصلاح کشاورزی (احیا در مقابل کشاورزی)

ایجاد کتابخانه‌ها و منابع اطلاعات الکترونیکی

ایجاد مراکز آموزشی برای افراد با استعداد و مخترعان

ایجاد آزمایشگاه ها برای افراد با استعداد و مخترعان

تأسیس و عرضه رادیو بنیان در پایتخت و گسترش آن در تمام استان های جمهوری یمن

یک رادیو توسعه یافته در زمینه راهنمایی و آگاهی در زمینه های مختلف (کشاورزی، خودکفایی، دامداری، …)

حل مهمترین معظلات اجتماعی را از طریق پویش‌های اطلاع‌رسانی و راهنمایی در همه ابعاد موجود:
* رسانه‌های مکتوب، صوتی و تصویری
* سایت های شبکه های اجتماعی
* رسانه خیابانی
* واعظان مساجد
* برگزاری کارگاه های آموزشی
* بازدید به جایگاه کار

ایجاد زیرساخت‌های لازم برای راهنمایی و آموزش کشاورزان

اجرای مرحله دوم پروژه «مهربانی اغنیا» در سایر استان ها
توسعه پروژه «اطعام نیازمندان»
اجرای پروژه آب در منطقه جمعه بن فاضل در شهر حیدان استان صعده
ایجاد دو مرکز درمان وبا در استان حجه و پایتخت

آماده آزمایشگاه های تحقیقاتی در تمام زمینه های توسعه (مواد معدنی، حیوانات، گیاهان، …)
مهمترین پدیده های اجتماعی منفی را مطالعه کرده و توصیه هایی برای راه حل های مناسب ارائه شود.
تحقیقات کشاورزی را گسترش شود تا دیگر استان ها را شامل شود.

پایان

مطالب مرتبط:
سخنان نماینده موسسه بنیان التنموییه در ایران در اولین قرارگاه مردمی پشتیبانی یمن

اخبار

فعالیت هاکمک به یمنگروه فرهنگی جهادی اویس قرنیموسسه بنیان التنموییةموسسه توسعه بنیان یمنیمن

۲ نظرات

  • سلام

    اگه بشه حمایت مسقیم نهادهایی مثل دفتر مقام معظم رهبری یا مراجع یا اساتیدی مثل پناهیان، شجاعی و … رو از این بنیاد منتشر کنید خیلی خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *