فعالیت موکب اویس قرنی در اربعین 1401

غکس خبر اربعین 1401

اجتماع عظیمی که در روزهای محرم و صفر بر محوریت حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام شکل می‌گیرد را می‌توان نقطه ملاقات همه آزادگان و آزادی‌خواهان جهان دانست. باید صدای مظلومیت مردم یمن را به همه زائران می‎رساندیم. لذا دست به دست هم دادیم تا با استعانت از حضرت صاحب الزمان(عج) موکب اویس قرنی در اربعین 1401 اتفاق متفاوتی را رقم بزند.

ظرفیت‌ها همه به پای کار آمدند تا بهترین اتفاق را رقم بزند. مقر اصلی که محل اجتماع نیروها قرار داده شد، در نجف تعیین شد. خانه‌ای در نزدیکی میدان ثوره العشرین نجف که به عنوان مبیت نیز استفاده شد. 4 موکب نیز در مسیر در عمودهای 535، 770، 1195 و 1124 نیز به عنوان محل برگزاری نمایشگاه برای مظلومیت یمن تعیین شد. عمودهای 965 و 1003 نیز برای برپایی غرفه کودکان انتخاب شد. علاوه بر این موکب‌های ثابت، یک ماشین به عنوان موکب سیار آغاز به کار کرد. در کلیپ بسیار زیبای زیر شما می‌توانید گزارشی اجمالی از فعالیت‌های موکب اویس قرنی را در اربعین 1401 مشاهده کنید.

ساعت امام‌رضایی(ع) موکب

ساعت 8 هر شب در موکب سیار اویس قرنی، ساعت امام رضایی(ع) نام داشت. در میان انبوه جمعیت به رسم ادب و قدردانی از امام رضا(ع) که برات کربلا ما را امضاء کردند به محضر ایشان عرض ادب و ارادت انجام می‌شد. مردم بسیاری که عاشقانه اشک می‌ریختند یکی از دلنشین‌ترین لحظات ما در برپایی موکب بود. در کلیپ زیر شما می‌توانید گزارشی از ساعت امام رضایی(ع) را در موکب سیار اویس قرنی مشاهده می‌کنید که توسط حجت‌الاسلام و المسلیمن محمدتقی وکیل‌پور اجرا شد.

مراسم استکبارستیزی

فلسفه قیام سیدالشهدا(ع) قیام بر ضد استکبار است. فریاد زدن در صورت مستکبرینی که فقط در سال 61 هحری نمانده‌اند، بلکه همانطور که سیدالشهدا(ع) تا عصر حاضر جریان دارد، لشکر یزیدیان نیز هنوز صف‌آرایی کرده‌اند. نباید اجازه داد که در هیاهوی انبوه جمعیت و مواکب حسینی این هدفه مهم قیام فراموش شود. لذا در موکب سیار در اربعین سال 1401 اقدام به برپایی مراسم استکبارستیزی با آتش‌زدن پرچم منحوس رژِیم صهیونیستی کردیم.

غرفه‌های کودکان

انبوه ازدحام اربعین، سختی مسیر و چهره‌های خاک‌آلود افراد سبب آن نمی‌شود که محیط کودکانه این مسیر تحت‌الشعاع قرار گیرد. بسیاری از زائران را کودکان تشکیل می‌دهند. آنها که یکی از بهرین خاطراتشان را در همین مسیر می‌سازند و هرگونه کار فرهنگی با آنها تا سال‌ها در ذهن آنها ماندگار خواهد بود.

به همین منظور در عمودهای 965 و 1003 اقدام به برپایی غرفه‌های مخصوص کودکان کردیم. تصاویر زیر از روند برپایی این موکب‌هاست.

در بین این زائران، گهگاهی اتفاقات شیرینی رقم می‌خورد. مثلا مسئول یکی از غرفه‌های کودکان تعریف می‌کرد یه گروه از بچه‌های ایرانی با یه گروه از بچه‌های عراقی سر مدادرنگی دعواشون شد. از هم جداشون کردم و به هر گروه از بچه‌ها یه بسته مدادرنگی دادم تا دیگه دعوا نکنند. تو همین حین خیلی مختصر و کم به بچه‌های ایرانی گفتم که تو اربعین برای امام حسین(ع) نباید با کسی دعوا کنیم. مدتی نگذشته بود که دیدم یکی از بچه‌های ایرانی همه مدادرنگی‌ها رو جمع کرد و گذاشت جلوی بچه‌های عراقی و اونا رو بغل کرد. حتی از این سن کم هم باید بگیم: حُب اَلحُسَین یَجمَعنا

یکی از ماندنی‌ترین خاطرات ما مربوط به حضور زهرا خانم احدی در موکب بود. پس از رنگ‌آمیزی کاربرگ‌های نقاشی، 150 هزار تومان از پول‌های خودش را به بچه‌های یتیم یمنی کمک کرد و دلنوشته‌اش را هم برای آنها فرستاد.

در همین غرفه‌های کودک نیز برنامه‌های مختلف فرهنگی اجرا می‌شد. یکی از نمونه‌های آن را در کلیپ زیر مشاهده می‌کنید.

یک کار هنرمندانه و بسیار احساسی در دفاع از فرهنگ زیست عفیفانه حسینی که با استقبال فوق‌العاده زوار همراه شد. این برنامه چندین نوبت در موکب اجرا شد.

قدم قدم با اشک و نوحه زائران

اشک فلسفه وجودی موکب سیار اویس قرنی بود. این همه امکانات و تجهیزات و نفرات، همه با هم ردیف شده بودند تا هر یک قدم زائران را با معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام گره بزند. پخش مداوم مداحی و روایت‌گری مبلغین حاضر در موکب سبب شده بود انبوه جمعیت همواره ماشین را محاصره کنند و ساعت‌ها همراه او راه بیایند.

کلیپ‌های زیر گوشه‌ای از فعالیت این موکب در مسیر پیاده‌روی اربعین است.

لحظاتی با روضه‌های موکب سیار اویس قرنی در مسیر نجف تا کربلا

موکب‌های ثابت در مسیر نجف تا کربلا

در موکب‌های ثابت، فضا متفاوت بود. آنچه سبب می‌شد تا مردم به این سمت بیایند، نمادهای شهداء شاخص یمن و جبهه مقاومت بود که به صورت ایستاده فضا را تزئین می‌کرد. بنرهایی در معرفی مظلومیت مردم یمن نیز نصب شده بود و خادمان در تلاش بودند تا صدای مظلومیت و اقتدار مردم یمن باشند.

از مهمترین فعالیت‌های این غرفه می‌توان به معرفی جنایات سعودی در یمن، معرفی شهداء شاخص یمن با طرح نائب الشهید و توزیع کارت کفالت ایتام شهداء یمن اشاره کرد. در تصاویر زیر شما می‌توانید تصاویر این غرفه‌ها را که در عمودهای مختلف برپا شده بود مشاهده کنید.

فعالیت‌های موکب

اربعین حسینیکمک به یمنگروه فرهنگی جهادی اویس قرنیموکب اویس قرنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *